USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

AKU DILAMAR LELAKI SOLEH (CERPEN FINALE)
SLOT CERPEN : AKU dilamar Lelaki Soleh (FINALE)





“Nadia! Nadia..”
sayup2 aku dengar suara memanggil namaku, perlahan2 aku membuka mata ku lihat mak mengusap2 kepalaku sambil menangis.

“Mak, Nadia nampak Farid td mak..”
Aku terus bangun sambil cuba mencari2 wajah Farid.

“Iye, mmg Farid pun, dia jadi mutawwif kita, kamu dah ok belum ni? jomla flight kita dah nak berlepas dah.”
Mak segera mengambil beg tangannya dan bangun dari kerusi bersebelahan kerusi aku.

Mataku masih melilau mencari Farid.
Aku segera berlalu mengikuti emak.

          ****         

(Madinah 9:00am)

“Assalamuaalaikum, ok Alhamdulillah akhirnya kita tiba juga di Madinah, iaitu salah sebuah kota yg terdapat di wilayah hijaz, Arab saudi Madinah nama asalnya Yathrib tetapi selepas peristiwa hijrah, namanya ditukar kepada Madinah al Munawwarah yg bermaksud Kota yg bercahaya...” Panjang lebar Farid menerangkan Sejarah Madinah kepada ahli jemaah.

Aku masih termenung, kata2 farid tidak ku hiraukan.

‘Dia tak kenal aku ke? hmm atau dia dah nikah dah? Nak tanya ke ha? hmm perlu ke tanya? tak pe ke?' 

“Nadia! kamu ni kenapa? termenung je mak tengok.” Aku tersentak dari lamunan ku.

“Erk, eh xla Nadia tengah terfikir sesuatu..hmm” Aku cuba buat2 cool.

“Haih, mcm2 la kamu ni dah la, ni nk smpai Hotel da, lepas ni abah ajak solat Zohor dkt Masjidil Haram pulak.” 

“Baik mak..” 
aku lihat sekeliling, Farid sudah hilang dari pandanganku.

“hmm.”

          ****           

(Masjidil Haram 14:30)

“Assalamuaakaikum..” Farid menegur Abah dari jauh.

“Waalaikumsalam, oh Farid dah selesai solat?” Abah menjawab salam Farid.

“Alhamdulillah sudah pak cik, hmm sebenarnya saya ada bnde nak bincang dgn pak cik.” Farid senyum lebar.

“Oh perihal apa itu?” Abah bertanya dgn penuh kesabaran.

          ****         

“Assalamuaalaikum ukhti, Subhanallah ukhti dari Malaysia kan?” tanya seorang wanita dari Jakarta kepada ku.

“Waalaikumsalam, oh iye saya kenapa ya ukhti?”Aku hanya mampu tersenyum.

“Ukhti sudah bernikah?” 

“Belum..” Diam

“MasyaAllah, begitu manis wajah ukhti kenapa belum nikah?” Senyum sambil mencuit dagu aku.

“Belum ada jodoh, doakan saya ye ukhti.”

“InsyaAllah jodoh tu dekat sangat dah..” Senyum.
“Baiklah ana minta diri dlu ya.” Wanita itu terus pergi tanpa kata.

****

“Nadia, Abah suruh kamu turun masjidil haram maghrib nanti.” Mak sedikit menjerit kerana suasana begitu sesak dengan ahli jemaah sedang beribadah.

“hah? hmm semalam abah ckp malam solat dlm bilik je.” Aku sedikit terkejut dgn kata2 mak.

“Turun jela nnt dia marah pulak.”

“ok mak.” 

****

‘Allahuakbar Allahuakbar..’ Azan maghrib berkumandang.

“Bismillahirrahmanirrahimmm....Amiin..” selesai abah membaca doa.

“Nadia..” Abah memanggil namaku.

“Iye..” Aku memandang redup muka abah.

“Ada lamaran dari Madinah utk kamu, camne kamu nak terima tak?” Abah tersenyum.

“Madinah? Hmm Nadia ikut abah je, abah terima Nadia terima la..” Aku pasrah.

“Eh, cmtu pulak bkn Abah yg nak kawen, hmm kamu masih menunggu dia ke?” Abah bertanya.

‘Dia? hmm abah tau tak Farid tu dia? Ya Allah kalau abah tau mesti abah suruh aku nikah dgn dia trus, Allahu cmne ni? xkan aku nak tipu dkt tanah Haram ni? ’ aku bermonolog.

“Nadia..kamu dgr tak ni?”

“Eh, hmm abah, sbnrnya Nadia ad bnde nk bgtau abah..” Aku cuba beranikan diri.

“Assalamuaalaikum.” kami semua menoleh ke arah suara itu, suara Farid kedengaran begitu dekat sekali. Ku lihat Farid dan rakan2nya datang dengan senyuman terukir diwajah, aku terdiam, pelik! 

“Hmm, Nadia ni lah lamaran dari Madinah tu..” Abah senyum.

'Hah? Farid ke yg melamar aku tu? Ya Allah..' Menitis air mata ku ke pipi..

****

“Aku terima nikahnya Nur Nadia binti Abdul Rashid dgn Mas kahwin senaskah Al quran.” dengan sekali lafaz aku bergelar Isteri Muhammad Farid bin Ahmad.

****

‘Alhamdulillah, di Tanah suci aku di ijab kabul dengan seorang lelaki soleh.’ Aku tersenyum tatkala Farid membaca doa.

“Assalamuaalaikum Nadia.. Nadia dah sah jadi isteri abang.. Terima kasih sebab tunggu abang.” Farid mencium dahi aku dan memeluk aku.

“Waalaikumsalam, terima kasih sebab abang masih menunggu Nadia.” Aku tersenyum.

“Abang..” 

“iye..”

“Bacakan Surah Al-Kahfi dkt Nadia.” 

“hmm..okay"

Dengan bacaan yg merdu Farid membaca Surah Al-Kahfi utk aku, saat itu adalah saat paling bahagia buat diriku.. 

          -TAMAT-           


0 Comments:

Post a Comment


Written at 4:30 PM