USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

AKU DILAMAR LELAKI SOLEH (CERPEN PART 2)

SLOT CERPEN : AKU dilamar Lelaki Soleh PART 2 



Jam menunjukkan pkul 5.00 ptg. Mak sudah tiba di tempat parkir kereta berdepan dengan Hostel UPM, aku bergegas menuju ke arah kereta Honda Accord kepunyaan ibuku. 

Cepat2 mak buka kunci pintu kereta bagi memudahkan aku memasuki kereta itu.. 

"Assalamua'laikum mak, lama dah sampai? sori nadia baru habis solat tadi." aku mencium tangan ibuku. 

"Waalaikumsalam, bru jugakla sampainya, xpe mak faham." 
pantas ibuku menekan pedal minyak bagi memulakan perjalanan kami menuju ke rumah..

"kamu dengan farid macam mana?"

Tiba2 ibuku bertanya perihal farid, rakan kelas ku ketika kami sekolah menengah, tiada rahsia buat aku dan ibuku..

"erk, knape mak tiba2 tanya pasal dia?"

aku pelik dngan pertanyaan ibuku yg agak mengejut.

"xdela mak tanya je, kalau dia serious dgn kamu bgtau jela abah, mak takut abah tu, dia xboleh kalau ank perempuan dia brkwn dgn laki ajnabi cmtu, kalau bole dia nk suruh nikah terus, lagipn bknnye ssh pn nk jdkan hbungan halal, lebih baik kamu tnya si farid tu, takut2 abah kamu tula.." panjang lebar ibuku menasihati aku. 
"tula nadia pn ad jgk tnye dia, dia ckp umi dia tak bagi dia nikah lagi sbb dia masih belajar, kalau bole nadia tak nak la paksa dia.. nnt dia ckp ap pulak.." Aku jadi serba salah.

"yela sbb tu mak suruh kamu bgtau abah psl farid ni, kalau dia berkenan nnt dia sndiri yg masuk minang farid tu, lebih baik nikah dlu, xpela khitbah pn janji halal.." Ibuku seolah2 menyokong aku dgn farid.

"kenapa mak? ada org masuk minang nadia ke?" aku cuba pancing ibuku.

"hmm, yela ank kwn abah yg baru baik dr jordan tu haa, ayah dia nk nikahkan dgn ank abh, katanya sbb majlis perkahwinan ank2 abah mudah, xde hantaran xde bersanding dan xde adat istiadat ni la.." kata ibuku sambil drive.

"hmm, nnt nadia cb ckp dgn farid, lagipon dia anak sulung byk tanggungjawab seorang lelaki pulak dlm keluarga, nadia tak nak bebankan dia mak.." aku cuba memujuk ibuku supaya pujuk ayahku utk menolak pinangan ank kwnnya..

"haih, ntahla nadia ikut kamu la, kalau kamu syg dgn si farid tu kamu cuba lah ckp dkt dia, kalau x, ikut jela ckp abah kamu tu, pstu jgn lpe buat istikharah.." ibuku seolah2 sudah malas melayan aku.

"hmm, okla nnt nadia tanya farid, tp kalau pilihan abah yg terbaik buat nadia, nadia terima je.."


Keadaan menjadi sunyi. Hanya radio sinar fm menjadi peneman perjalanan kami ke rumah Sungai Merab.

***********************

Setibanya kami di rumah, abah terus memanggil ku ke biliknya..

"Maca mana study, ok?" abah tanya dengan bertenang.


"Alhamdulillah ok, mggu dpn nadia final exam, hmm abah, nadia nk tnye sikit bole?" aku bertnya dgn nada yg lembut.

"ha tnyala.."

"hmm, smlm zaina kol nadia, dia ckp ad org masuk minang nadia, dan abah da terima, betul ke?" aku cuba bertanya.

"aah, betul la tu.. dan abah dah terima pinangan tu, kamu xde spe2 kan?" abah trsenyum.


"Hmm, sbnrnya nadia ada kwn dgn seseorang bah, tp kami tak pernah berjumpa, dia kwn sekola nadia dulu, satu kelas.. tp dia.." 

"kawan je kan? jadi tak perlu cerita dekat abah, abah xnk ank abah brkwn dgn lelaki ajnabi mcm tu je, kalau dia serious dia akn msuk minang terus xperlu bagi alasan."

abah pintas kata2 ku, dgn nada sedikit tggi abah seolah2 tak suka dgn pilihan ku, yela salah aku jgk sebab tak pernah bgtau abah pasal farid..

"hmm, baik bah.."

"ckp dkt kwn kamu tu, abah x suka ank abh kwn dgn lelaki dn ada perasaan tp xde ikatan yg sah, ckp dgn dia baik2 yg kamu x boleh truskan brkwn dgn dia, mggu dpn kwn abah tu dtg, nnt kamu balik, kita nikahkan terus.."

abah bangun dan terus menuju ke arah bilik air.

'hah?! mggu depan? cmne ak nk ckp dgn farid ni.. haih!!' bebel aku sndiri..

***********************

Berkali kali telefon ku berbunyi, tapi aku hanya berdiam diri..aku masih lagi berfikir cara aku nk beritahu farid perihal ni..

teet teet..

kali ini mesej pula berbunyi, aku membuka inbox dan terlihat nama Farid di screen, cepat2 aku membaca isi dalamnya. 


'Salam nadia, knape tak angkat call? saya dpt tau abah ad terima pinangan org, betul ke??! tolong jawab!!'

buntang mata aku melihat mesej dari farid..

'hah!! cmne dia bole tau ni?? ni mesti zaina bgtau ni, haish!!'

Dengan pantas aku mengambil telefon ku dan terus mendail nombor zaina..

"Assalamua'laikum, wei Zaina! kau bgtau Farid ye pasal aku?"

"Waalaikumsalam, erk! aah aku bgtau dia, yela da dia kata dr smlm dia mesej kau kau tak balas, aku pn bgtau la psl abah kau dkt dia.. knape wei?" kdengaran suara zaina sedikit gementar.

"hmm xde ape lah, aku mmg nk bgtau dia pun smlm, cuma xde keberanian je, tapi kalau kau dah bgtau ok la tu, ok lah thanx beb! Assalamua'laikum.." talian terus diputuskan tanpa sempat Zaina menjawab salam..

'haih!!!'

aku mncampak telefon di atas katil dan mencapai telekung ku bagi menunaikan tanggungjwab ku sbg seorang hamba..

***********************

-Bersambung-


0 Comments:

Post a Comment


Written at 3:37 PM