USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

CINTA LIMITED EDITION (CERPEN PART 6)
SLOT CERPEN : CINTA LIMITED EDITION (Part 6)

"Selamat pagi umi". Ucap riana kepada uminya.

"Selamat pagi syg, dah siap belum nak hanta qila?". Soal umi kepadaku .

Aku bersiap awal pagi untuk menghantar qila ke stesen bas untuk pulang ke kampung halamannya.
" dah umi , ok la umi , riana gerak dulu." Balasku. 

Setelah tiba di stesen bas . Aku membantu qila mengangkat barangnya .
"Okey wei , terima kasih segalanya . Aku harap kau dapat buat pilihan yang betul . InsyaAllah . Tak sabar nak tengok kau jadi zaujah org , hihi." Kata qila lalu memelukku .

"Hahaha , amboii kau , insyaAllah . Hati hati beb". Aku melambai qila .

Kata kata qila tu . Uhhhhh , hmmm aku rasa aku dah dapat jawapan . InsyaAllah .
Selepas menghantar aqilah , aku mengambil angin di pantai batu buruk . Mencari ketenangan .

"Ya Allah , adakah benar pilihan yang aku lakukakan . Andai mimpi itu memberi petunjuk . Aku redha ya Allah". Hati kecilku berbicara .

Tiba tiba

"Ehhhh kak ariana !!!!" Jerit perempuan tersebut .

"ehhh adik nazihah umairah , lamanyaa tak jumpa , hehe , buat apa kat sini?", soalku .

"Sje adik jalan kak". Balasnya .

"Jomlah duduk sembang kat kedai makan tu , akak belanja."

Setelah order diambil . Perbualan bermula .

"Akak cuti ke skrg ?" Soal nazihah .

"Aah dik , cuti dua bulan ni , adik buat apa sekrg lepas spm?" Soalku pula .

"Adik ambil lesen kereta je kak , umi tak kasi anak kesayangn dia ni kerja , haha". Balas nazihah .

"Akak kenapa muka macam ada masalah , share la masalah ngn adik , mana tahu adik boleh tolong ?" Soal nazihah sekali lagi .

'Hmmm mungkin dia fikir pasal lamaran dri umi untk abg iz kot , hehehe . Kalaulah kak ariana tahu , aku bakal adik ipar dia , kehkeh , biarlah rahsia . Nak buat kejutan . Sengaja jee kan', bisik hati nazihah .

"Hmmm , ntahlah dik, memang ada masalah , ntahlah dik , akk nk minta pendapat adik ni , contohlah kan , adik baru umur 19 tahun lepas tu kene nikah , adik setuju tak?". Soal aku kepadanya .

"Ehh kak , kalau adik , mmg adik terima, hehehe , nikah muda best , ramai adik tgk pasangan yg nikah muda , sweet jee , adik thu tanggungjawab tu berat kak , tpi kalau pasangan saling memahami , insyaAllah kak." balas nazihah panjang lebar .

Ehh budak ni macam doktor cinta dah . Hmm .

"Ehh kak , tak pelah , abg adik dah tunggu tu , kita jumpa lgi yaa, assalamualaikum kak". Nazihah berlari pantas kerana dikhuatiri kak Ariana akan tahu bahawa dia sebenarnya adik iz .

Iz memerhati adiknya berlari pantas ke arahnya . Lalu iz menyoal adiknya .
"Kenapa adik lari laju mcm kene kejar anjing je". Soal iz .

"Bukan anjing la abg , abg nmpk tu". Nazihah menunding jari ke arah perempuan tersebut . Kelihatan seorang perempuan sedang menikmati makanannya .

"Ehh dikkk , tu bukan Ishaira Ariana ke ?" Soal iz terkejut .

"Haaa tu laaa , adik tak nak kak riana tahu yg adik ni adik kepada Iz Falique Amsyar". Jawab nazihah .

"Lahhh dia tak tau ke , abg iz yang hensem ni abg adik ?" Soal iz .

"Erghhh , jangan nak perasan la abg , tak tahu pun , adik saje nak rahsia , hehehehe." Jawab nazihah sambil tersenyum . 

****

"Erkkk...umi..ayah..hmmm riana rasa riana dah ada jawapan kot."aku mula bicara .
Umi dan ayah berpandangan silih berganti .

"Betul ke kamu ni ? umi kan bgi masa 2 minggu". Soal umi .

"Hmmm , betul umi..erkk..riana setuju." Jawabku tenang . Mungkin mimpi tu memberi jawapan apa yang selama ini bermain di fikiranku . Umi ayah terkejut selepas mendengar bicaraku .

"Betul ni riana ? Pasti ?" Tanya ayah dan umi . Aku menarik nafas .

"Ya umi, pasti." jawabku lagi .

"Alhamdulillah bang , akhirnya kita dah nak berbesan , nak harapkan along tu , kahwin je lah dengan office tu ." Bebel umi .

"Kalau macam tu , nanti umi telefon makcik ina , tunang dulu pun okey dah , insyaAllah lagi cepat , lagi bagus , ehh riana nak foto laki tu tak , umi ada simpan kat bilik , lupa nak tunjuk." Soal umi .

"ehh tak pe la umi , riana tengok masa nikah je lah .". Jawabku .

Mesti korang pelikkan kenapa aku tak nak tengok rupa dia . Sesetengah perempuan tak sabar nak tahu tpi aku ni macam entahlah macam tak de perasaan . Haha . Bukan tak nak tpi biarlah aku nak buat kejutan untuk diri aku . 

Ni baru namanya cinta limited edition , heehe .

Hmmm macam mana rupa bakal zauj aku nanti ?. Kalau tak hensem mcm mne ? Haaa . Alaa cinta bukan terletak pada rupa tpi akhlak . Ingat tu .

"Ehh kamu ni biar betul riana, kalau org lain tak sabar nk tengok, kamu pelik betul , ish3." soal umi kehairanan . 

"Haaa.. betul la umi." Jawabku

****

"Assalamualaikum ina, ni aku yasmin." Umi memulakan bicara .

"Lahh...kau yasmin..aku ingat siapa tadi..sihat yasmin" Jawab mkck ina .

"Alhamdulillah sihat , haaa ina ni aku nak bagitahu , anak aku terima lamaran kau tu". Kata umi kepada mkck ina .

"Betul ke ? Alhamdulillah. InsyaAllah minggu depan aku datang merisik , sarung cincin." Jawab mkck ina .

"Wahhh cepatnya , insyaAllah , nanti aku bagitahu riana." Selepas makcik ina meletakkan telefon , iz memandang ke arah uminya .

"Siapa tu umi?" Tanya iz .

"Makcik yasmin iz , alhamdulillah , anak dia terima anak bujang umi ni jadi suami dia". Iz tersedak apabila mendengar bicara uminya .

"Ehh iz ni , minum tu hati hati". Nasihat umi iz kepada anaknya .

"Erkkk.. betul ke umi?".
"Alhamdulillah ya Allah , kau dengar doaku . Hehehehe , Iz Falique Amsyar nak jadi milik orang dah , mesti gigit jari perempuan kat luar tu . Perasan lah kau iz. Haha". Bisik hati kecilku .

"Betullah , minggu depan kita datang hantar cincin". Kata umi iz lagi .
*****

"Hmmm , sunyilah pulak tak de qila , haishhh , betul ke aku ni dah nak jadi isteri orang? Bagaikan mimpi , dah lah jangan nak fikir lagi riana , kau dah bagi jawapan kat umi , takkan kau nak ubah , buat malu umi je". Bisik hatiku .
Siapa agaknya pemuda itu ? Macam mana ciri ciri dia ? Dah riana , sabar .

"Hmmm , esok nak ajak kak zati temanlah prgi ukur baju untuk majlis nanti , macam excited je kan ? Sebenarnya bukan aku tapi umi yang terlebih excited . Biasalah , satu satunya anak perempuan dia , aherr aherr". Bebel diriku .

Jariku pantas menaip mesej dan butang send dihantar .

Dalam pada masa yang sama .

"Zubair , esok teman ana cari hantaran kahwin jom , anta kan hebat sikit dalam pilih memilih ni , adik ana pulak esok ada hal". Iz menghantar mesej tersebt kepada zubair .

"Ehh akhi , sejak bila anta nak kahwin ? Siapa dia ? Bila majlisnya". Balas bei .

"Haaa aku dh agak , mesti dia ni tanya macam macam."omel iz .

"Esoklah ana citer , nk tidur dh ni , jumpa esok". Mesej dihantar


BERSAMBUNG


0 Comments:

Post a Comment


Written at 4:21 PM