USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

CINTA LIMITED EDITION (CERPEN PART 4)
SLOT CERPEN : CINTA LIMITED EDITION (Part 4)

"Sebuah Pertemuan , Sesungguhnya sebaik baik perancangan adalah rancangan Allah". Haaa entri dia kali ni . 

Hewhew , suspens je kan . Mesti korang baca , elehhhh , ingat apa . Haha . Ok sambung . 

"Hmmm , Encik Macho mesti dah jumpa orang untuk dijadikan bakal zaujah (isteri) dia." Bisik hatiku .


"Haaaaaa". Jerkah Aqilah . Huishhh terkejut . Nasib aku tak jatuh katil .

"Kau ni , terkejut laaa aku". Bentakku .

"Hehehe, jangan marah , tak habis habis dengan Encik Macho kau tu." Usik qila .

"Tak de lah , dia ad updte entri bru ni , huhuhu , dri penulisan aku dapat tangkap yang Encik Macho ni mcm dah nak kahwin la qila". Ceritaku .
"Waaa yeke ? Dia ada tulis kat situ ke nak kahwin". Soal qila .

"Tak de la , aku agak je , hehehe." Jawabku .
"Kalau dia betul dah nak kahwin , melepas la kau ariana , gigit jari je la kau, hahaha". Makin galak qila mengusikku .

Hampeh betul minah ni .

******


Usai solat subuh, aku turun ke bawah untuk menolong umi menyediakan sarapan . Setelah siap dihidangkan . Aku memanggil qila , ayah , adik dan along untuk makan . Umi menyedokkan nasi lemak kegemaranku ke dalam pingganku . Anak manja la katakan , muehehe .


Sedang aku makan , kelihatan ayah dan umi memandang silih berganti antara satu sama lain . Kehairananku seketika . Perasaan ku agaknya . Setelah usai makan , aku mengangkat pinggan ke singki dan mencucinya . 

****

Di ruang tamu , kelihatan ayah , umi , along dan adik sedang bersembang . Aku dan aqilah menuju ke arah mereka .


"Hai umi , ayh cerita hal apa ni ?". Soalaku .

"Anak umiku sayang , umi ada hal sikit nak bincang". Jelas umi . 

"Hal apa umi?", aku seperti kebingungan . 

"Erkk...mcm ni , haritu kawan umi bertandang ke rumah kita untuk menyampaikan hajat dia nak sunting ariana sebgai menantu dia". Tutur umi .

"Haaaa apa umiii ??." Terkejutku mendengar penjelasan umi . Qila menenangkanku . Umi dan ayah berpandangn silih berganti .

"Macam ni ariana , kawan umi dulu , ingt tak mak cik ina n pkcik khalid yang jiran kita masa kat pontian dulu ? Mungkin ariana tak ingat , sebab waktu tu ariana masih kecil lagi jadi mkck ina nak jodohkan anak kesayangn umi ni dengan anak bujang dia , lagipun anak dia baru balik Malaysia. Bru habis belajar kat luar negara". Panjang lebar bicara umi .

"Maaf , tak ingat la umi, tapi umi riana baru 19 tahun , belajar pun tak habis lagi , hmmmm". Ku meraih simpati dari umi .

"Hahaha , waaaa adik along ni langkah bendul la , along tak kahwin lagi , dia dah nak kahwin . Waaa tak sabar nk tgk anak manja umi ni jadi isteri orang." Along mengusikku .
Qila tertawa begitu juga yang lain . Aku membaling bantal yang berada di atas sofa ke arah along .

"Ciss, bukan nak tolong aku , makin kenakan aku adalah along ni." Bentak hatiku .

"Macam mana ariana , terima tak ?". Soal ayah . Aku menggaru kepalaku yang tidak gatal . Kebingungn .

"Ayah , hmmm riana baru 19 , tanggungjwb sebagai isteri pun riana masih belum dapat kuasai , dengan belajar lagi , betul tak qila ?" Mataku seolah memberi isyarat kepada qila sebagai tanda menyebelahi aku .

"Hehehe , tu jangan risau riana , nanti aku ajar kau smpai kau dapat kuasai , alaaa hal belajar tu nanti suami kau fahamlah". Jawab qila sambil tersenyum senyum . Aku menyiku aqilah tanda protes .

"Kau niii , bukan nak tolong aku , lgi kenekan aku adalah . Cuba kau ada kat tempat aku." Bentakku kepadanya . 

"Umi tak pksa ariana untuk terima atau tak , semua keputusan ada di tgn riana , tinggal pilih je . Mkck ina bagi masa 2 minggu untuk riana fikirkan . Umi harap ank umi buat pilihan yang tepat. Tak bermakna nikah muda ni akan menjejaskan prestasi pelajaran riana , suami riana nnti mesti faham . Umi tahu riana tak mampu memikul tanggungjwb tapi belajar ye sayang , umi tahu perkhwinan bukan mudah , bukan bersama dengan suami untuk satu hari , seminggu atau setahun tetapi hingga ke jannah. Istikharalah sayang , apa pun keputusan riana , umi terima". Jelas umi dengan nada yang sayu sambil memelukku . Air mataku mengalir , sebak mendengar kata-kata umi .

Apa yang harus aku lakukan ?
Ishaira Ariana apa yang kau harus lakukan .
Siapa pemuda tu ?
Dia kenal ke aku waktu kecil dulu?



BERSAMBUNG


0 Comments:

Post a Comment


Written at 5:06 PM