USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

CINTA LIMITED EDITION (CERPEN PART 1)
SLOT CERPEN : CINTA LIMITED EDITION (Part 1)

"Ariana! Ariana , habislah kita kena tinggal bas nanti,haishh pakcik teksi tu lah lambat , boleh pulak rosak" bentak aqilah .

Tersenyum aku lihat gelagat Aqilah yang sedang marah itu "Haihh comel betul kawan aku ni bila buat muka macam tu" haha , aku sengaja mengusik Aqilah supaya dapat meredakan kemarahannya.

"Sabarlah wahai sahabatku sayang , pak cik tu dah minta maaf kan dengan kita , bukan dia yang nak teksi dia rosak , Allah yang sedang uji kita. Sabar ok ?" . Kata aku untuk menenangkan Aqilah. Sedikit lega melihat wajahnya kian reda dari marah .


Aku dan aqilah dalam perjalanan ke stesen bas untuk pulang ke perantauan . Final exam baru saja selesai maka bermulalah cuti kami . Melihat jam di tangan , menunjukkn bahwa bas yang kami akan naiki , akan bergerak dalam masa satu jam lagi . 

"Adik berdua , maafkan pakcik , pakcik dah call kawan pakcik ,dia akn ambil kamu berdua ke stesen bas , adik berdua tunggu ya , mungkin kejap lagi sampai la tu".


"Tak pe pakcik , Allah sedang uji , terima kasih pakcik". Aku dengan penuh sabar menunggu teksi tersebut. 


*****


"Haa dik naiklah" kata pkck teksi tu kepada aku dan aqilah. Aku ternampak di sebelah pakcik tu ada seorang pemuda yg berkopiah , mungkin penumpangnya juga.


"Hmmm ada lelaki la dalam tu , segan la aku". Bisik aku kepada Aqilah.


"Wey kita dah lambat , nanti tertinggal pulak bas". Balas Aqilah . Akhirnya aku menurut . Aku membetulkan purdahku yang agak senget . Lelaki tu terus menundukkan pandangan .
"Aduhh malunyaaa" ngomelku di dalam hati,

"Adik berdua ni belajar di mana ?" Tanya pkcik tu kepada kami berdua.


"Kami dari UIA pkcik, ni kami nak pulang ke kampung halaman." Balas Aqilah . Aku lebih selesa berdiam diri seperti pemuda itu . 


"Ohhh kamu ni duduk di mana?"


"Sy orang johor pkcik , Ariana ni pulak dekat Terengganu". Tambah aqilah .

"Ishh , qila ni , pakcik tanya dia , sibuk mention aku sekali".omelku dalam hati . Aku hanya tersenyum .

"Laaa yeke ariana , adik duduk area mana ? Pakcik asal sana ,kampung losong". Kata pakck tu .

"Ohhh , dekat jugak la , sy dekat cabang tiga je". Aku menjawab pertanyaan pkcik itu . Aku perhati qila sedang bermain dengan fonnya . Mataku hampir terlelap mungkin tak cukup tidur malm tadi .

Tiba-tiba qila bersuara, 
"Ehh , Ariana kau punya favourite page Encik Macho dah update entri terbaru ". Kata qila smbil menunjukkan fonnya kepadaku . Laaa aku ingat apalah tadi . Buat malu betullah qila ni . Mesti pakcik dengn pemuda tu dengar . Fuhhh , malunyaaa . Tiba-tiba pemuda tu berdehem . Aku kehairanan .


"Encik Macho tu yang blogger dia famous tu ke? yang entri entri dia tu makan dalam ke ? Pakcik suka baca penulisan dia , cara dia dakwah kat media sosial". Kata pkcik itu .

"Ehhh pakcik tahu ke ? Fuyoo , hebatlah pakcik ni , aah pakcik , bestkan , Ariana yg tunjuk page tu kat sy , sy suka baca entri entri dia , buat tarbiyah hati kita pkcik". Balas aqilah .


Pemuda tersebut hanya mendiamkan diri seperti tidak wujud dlm teksi tu . Tidak biasa mungkin . Cuma aku kehairanan mengapa dia berdehem sewaktu qila bicara tentng blog Encik Macho tu . Hmmm . Husnudzon wahai hati . Oh yaa , blogger Encik Macho tu favourite aku , hehe . Dia punya entri gempak , kadang2 zapppp kata kata dia tertusuk dalam jiwa . Encik Macho ni kira misteri la , muka dia pun tak pernah dia tayang . Tak kira la dia tayang gambar ke tak , yang pasti penulisan di favourite aku.

Selang setengah jam kemudian . tibalah di stesen bas . Sebelum keluar, aku tertentang mata dengan pemuda tersebut , begitu juga dengan pemuda itu . Lalu dia terus menundukkan pandangan . Allah , rasa malu diri ini . Astaghfirullahhalazim. "Kawal perasaan Ariana" kata ku di dalam hati bagi menenangkan jiwa . Setelah bayar tambang kpd pkcik tu , aku terus berlalu . 



BERSAMBUNG


0 Comments:

Post a Comment


Written at 1:52 AM