USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

AKU DILAMAR LELAKI SOLEH (CERPEN PART 3)

SLOT CERPEN : AKU dilamar Lelaki Soleh PART 3 




Jam menunjukkan pkul 3 pagi. 

Tiba2 aku tersedar dari tidur ku. 

Aku melihat handphone ku lalu ku terlihat satu notification whatsapp, aku segera membukanya. 
Ku lihat nama 'Farid' tertera di screen handphone ku.

..

“Assalamualaikum Nadia, Saya minta maaf sebab buat awk tertunggu2 dengan saya, saya sedar saya bknlah lelaki yg baik, saya masih jahil maafkan saya sbb buat awk lalai dgn kehidupan awk selama ni, saya akn pergi jauh dari hidup awk, kalau ada jodoh adala.. :')”

..

“huuuh” aku melepaskan nafas lega.

“Nasib baik dia faham, hmm...”

..

segera aku menuju ke tandas dan mengambil wuduk bagi menunaikan solat sunat Tahajjud, Istikharah dan Witr.

____________________________________

SEMINGGU KEMUDIAN

“Nadia! cepat turun, rombongan dah smpai ni..” Jerit mak dari bawah memanggil namaku.

..

“Ye mak! Kejap Nadia tgh siap ni..” Jerit aku.

Aku lihat cermin, dari bawah smpai atas, jubah pink cair menghiasi tubuh badanku, tudung bidang 60 berwarna hitam menjadi pilihan aku..

..

“Betul ke aku nak nikah ni?” aku lihat cermin sambil berkata2.

“hmm.”


..

____________________________________

#4TAHUN KEMUDIAN 
*ACHEH INDONESIA*


“...Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuuh..” 

Selesai sudah Kuliah dari Pak Kiyai Surojono tadi, Farid terus bertemu dengannya.

“Maaf Pak Kiyai, boleh saya bertanya sesuatu?” Tanpa segan silu Farid bertanya.

“Iyaa silakan anak muda.” Senyum pak kiyai melihat Farid.

“Jika dalam hati seorang hamba itu masih punya rasa cinta terhadap seseorang hambaNya yang lain adakah berdosa pak kiyai?” ujar Farid.

..

“Hmm.. Sungguh bagus soalan kamu itu..”

Dengan senyuman yang manis pak kiyai menyambung, 
“Sungguh rasa cinta itu dtgnya dari Allah, tapi kita yg harus mengawalnya. Pernikahan itu adalah sunnah, tdk salah jika kita punya niat menikahinya, tp jgn biarkan lama2 rse cinta itu, lebih baik kamu melamarnya trus menjadi yg sah buat kamu..” 
Ujar pak kiyai sambil menepuk bahu Farid.


“Hmm.. Terima kasih pak kiyai, assalamua'laikum..” sambil berpeluk.

Farid berlalu ke arah biliknya.

____________________________________

*KUALA LUMPUR, MALAYSIA*

Lagu Ft island memenuhi ruang kamar tidur aku, dengan segera aku mengangkatnya.

“Hello, Assalamu....”

“Hello, wei Nad kau tau Farid dah smpai Malaysia?” Jerit zaina tanpa sempat menjawab salam aku.

“....” aku terdiam.

“Wei Nadia kau dgr tak?” jerit Zaina sekli lagi.

“Wei kau tak reti jawab salam ke?” marah aku sambil cuba menukar topik..

“Opss sori, Waalaikumsalam hihi, haa kau tau tak Farid ada kat Malaysia skrg?” ujar zaina sekali lagi kerana tiada jwpn dari aku..

“...” diam.

“Wei kau dengar tak?”

*teet teet teet* 
aku segera meletakkn ganggang telefon.

‘Kenapa sekarang baru dia nak balik?’ Ngomelku Dalam hati..

..

-Bersambung-


0 Comments:

Post a Comment


Written at 3:43 PM