USRAH INFO ADMIN CERPEN TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW DASH

Tips & Cara : TINGGALKAN IKHTILAT DAN CINTA SEBELUM NIKAH
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم


🍀 Usrah Khaulah Al-Azwar 🍀

🌺 Sebelum saya mulakan usrah kita pada malam ini, mari sama-sama kita beristighfar, selawat ke atas Nabi SAW dan membaca ummul kitab, Al-Fatihah 🌺

استغفر الله العظيم... استغفر الله العظيم... استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحی القیوم واتوب الیه...

💚اللهم صل علی محمد وعلى اله وصبه وسلم 💚

بسم الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العلمين 
الرحمن الرحيم
ملك يوم الدين
اياك نعبد وايك نستعين
اهدن الصرط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين


: الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد




Kali ni, saya nak cerita pada semua orang tentang, "Apakah tips dan
cara untuk tinggalkan cinta sebelum nikah dan ikhtilat?". Saya yakin
100%, sangat ramai orang rasa terseksa dengan ikhtilat dan cinta, tapi
malangnya, ramai yang tak tahu macam mana nak lupakan bf/gf korang.
Juga, ramai yang takut nak jaga ikhtilat sebab takut di anggap
sombong, poyo dan lain-lain oleh orang berlainan jantina.

Tapi, awal-awal saya nak bagitahu, cara yang saya nak ajar ni memang
efektif kalau korang BUAT! Tapi, kalau korang tak nak berkorban, still
rasa berat, kalau saya bagi sejuta tips pun, korang takkan mampu buat.
Ingat, hendak seribu daya, tak nak seribu dalih!

Okay, jom kita tengok satu persatu.


TIPS DAN CARA NAK TINGGALKAN IKHTILAT DAN CINTA SEBELUM NIKAH


1)  Faham apakah hukum ikhtilat serta asas-asasnya, dan cinta sebelum nikah.

Ini tips pertama yang saya letak. Sebab, ramai orang ikhtilat dan
sibuk bercintan-cintun, crush sana sini, sembang dengan berlainan
jantina tanpa rasa bersalah atas alasan "takde syahwat" kononnya, dan
lain-lain, tanpa rasa BERSALAH LANGSUNG!! Kenapa? Sebab, ramai yang
tak tahu pun benda tu salah mereke anggap tak salah, bila tegur,
marah, mengamuk, kutuk dan sebagainya.

Oleh sebab tulah, saya dah tulis secara panjang lebar tentang isu ni
supaya korang semua FAHAM gila-gila tentang isu ikhtilat dan cinta
sebelum nikah ni. BACA! Kalau dah ada usaha nak dapat ilmu, tapi kita
tolak dan berterusan dalam keadaan jahil, kita dosa. Kalau dah tahu
tapi tak amal, pun dapat dosa.



2)  Unfriend dan unfollow orang berlainan jantina di media sosial sama
ada Facebook, Instagram, Twitter, Wechat dan lain-lain.


Bagi saya benda ni sangat penting atas beberapa faktor.


Pertama, kalau kita friend/follow yang berlainan jantina, ia akan
membuatkan kita mudah untuk stalk, dan melihat gambar yang berlainan
jantina! Mana taknya, bila kita friend/follow, segala gambar-gambar
mereka akan keluar kat newsfeed/moment/timeline kita, gambar gedik ke,
selfie ke, gambar ala-ala soleh/solehah ke, apa-apalah. Dan ia akan
menyebabkan hati makin lama makin hancur lebur secara halus dan tak
perasan.

Lepastu, start like-like gambar, and then, bila gambar korang dapat
banyak like, korang start perasan yang korang cantik/hensem, lepas tu
mula la start post gambar yang makin lama makin gedik, mengarut, dan
rasa nak tumbuk je. Argh!! (Tetiba mengamuk...)

So, bila kita unfriend dan unfollow, ia lebih menjaga iman kita.
Bukankah Allah suruh kita tundukkan pandangan? Tak kiralah kalau kita
tengok gambar tu dengan syahwat atau tak, Allah dan rasul tetap suruh
kita tutupkan pandangan!



"Datangnya musibah di awali dengan penglihatan, seperti kebakaran besar di awali dengan percikan api kecil!"[ibn Qayyim]

Sebab tu ulama' meletakkan dosa mata ialah apabila kita memandang
wanita bukan mahram, tak kisah lah dalam real life, atau kat gambar,
majalah, tv, dan lain-lain. Satu sudut, memang saya pun maklum, amat
susah untuk kita jaga pandangan zaman sekarang. Tapi, persoalannya,
apakah USAHA kita?!


Kedua, bila kita unfriend dan unfollow yang berlainan jantina, ia
dapat mengurangkan kadar kita berhubung dengan berlainan jantina.
Yelah, bila dah friend dan follow, kita boleh komen, kita lagi
terangsang/bernafsu untuk mulakan chatting padahal tak penting, start
like status pastu perasan :

"Pergh.. Dia like status aku! Bermakna, dia, dia...dia suka aku!! Yeah!!!"

"Pergh.. Dia retweet twit aku..Argh.. Meltingnya!!"

Ini semua menimbulkan fitnah. Percayalah. Lagi satu, bila kita
friend/follow berlainan jantina, kita akan dapat baca status dan
update dia, sekaligus membuatkan kita ada rasa kecenderungan untuk
lebih mengenali si dia.

Nampak tak permainan setan di situ??

Kalau tak nampak, tak tahulah... Tapi, kalau kita yakin tak
mendatangkan fitnah seperti friend/follow tokoh-tokoh agama, ulama',
ustaz ustazah, dan sebagainya, maka takde masalah. Tapi, pastikan niat
untuk dapat manfaat. Yang pasti, jangan tipu diri sendiri.



3)   Jangan save nombor yang berlainan jantina.

Ni pun satu tips yang berguna. Saya sendiri dalam henset takde save
satu pun nombor lelaki. Kalau saya nak berhubung atas urusan kerja,
saya akan cari di group whatsapp kerja tu, dan berurusan sekadar untuk
menyetelkan urusan.

Kalau kita save nombor yang berlainan jantina, lebih-lebih lagi rakan
satu kelas, rakan satu kuliah, rakan satu pejabat, orang yang kita
suka dan lain-lain, ia lagi memudahkan kita untuk start mesej, pastu
call bagai. And then........ Faham-fahamlah.



4)   Jauhi berkawan dengan orang yang kaki ikhtilat dan couple.


Ini benda yang sangat penting bagi saya. Sebab kawan ni adalah benda
yang sangat besar dalam islam. Salah pilih kawan, keislaman kita akan
hancur. Sebab, kawanlah yang banyak bersama kita, sekaligus akan
mempengaruhi kita sama ada secara sedar ataupun tak.

Bayangkan, bila kita kawan dengan kaki ikhtilat dan couple, nanti
dalam kelas, dia akan start cerita pasal perempuan ni, laki tu, artis
ni, artis tu, pelakon ni, pelakon tu, pastu start luahkan masalah dia,
mintak pandangan kita pasal isu cinta, macam mana cara nak luahkan
perasaan cinta bagai, dan lain-lain.

Lagi masalah, bila kawan kita tu start cucuk-cucuk kita untuk start
berikhtilat dan couple dengan memperkenal dan men'suggest'kan kita
untuk berikhtilat dan couple dengan lelaki/perempuan ni.

"Weh, bak kata A, B suka kau C.. Eee.. Jelesnya aku! C, ni peluang
kau. B tu dah la hot, hensem gila kata kau..Pastu dia minat kau.
Serius untung!! Try la kau mesej-mesej dia. Hehe.."

"Aku tengok kau sedih je. Kenapa ni P? Aku tahu kau suka Q. Tapi kau
segan nak bagitau dia kan? Kalau kau nak aku tolong, boleh je :) Aku
tak nak kau sedih-sedih ni. Kau sedih, aku pun sedih beb..."

Dan lain-lain. Bagi saya, ayat-ayat di atas ni benda REAL. Bila kita
start kawan dengan orang kaki ikhtilat dan couple, secara tak
langsung, mereka akan pengaruh dan goda kita untuk turut serta
melakukan dosa tu, walaupun mereka takde niat. Percayalah. So,
tinggalkan mereka. Cari kawan yang baik dan soleh.

Ada sorang kawan saya mengadu. Yang mana, dia ni hafizah Quran 30
juzuk. Bila dia pindah sekolah baru dia, semuanya couple. Sampai satu
tahap, dia rasa MALU kalau tak couple. Akhirnya, dia pun couple....
Isk, isk, isk...



5)   Berukhwah dengan sesama jantina.

Sebenarnya, berukhwah dengan yang sesama jantina sejuta kali ganda
lagi manis dan nikmat daripada bercinta dan berikhtilat. Serius saya
tak tipu. Saya sendiri bila chat dengan kawan-kawan baik saya, saya
boleh tersenyum sorang-sorang, tergelak sorang-sorang, dan
kadang-kadang boleh menangis teresak-esak sebab rindu!

Banyakkan bersama kawan sejantina yang  baik dan soleh/solehah, yang
sering support kita buat baik, yang bantu dan sanggup dengar luahan
masalah kita dengan sabar walaupun lama, yang sering nasihat kita bila
kita bila kita buat salah, yang berada di sisi kita time susah dan
senang, yang boleh simpan aib kita, yang sering memberi kita semangat
time tengah down, fuh...

Nikmat gila beb!!

Bagi saya, orang yang berikhtilat dan couple ni, punca dia ialah dia
langsung tak pernah rasa nikmat berukhwah dengan sesama jantina. Sebab
tu akhirnya dia pilih jalan dosa untuk memuaskan kekosongan dan
ke'boring'an dalam hidup dia. Akhirnya, dia takkan puas dengan
ikhtilat dan couple, bahkan, dia akan bertambah HAUS, KETAGIH dan
TERSEKSA bagai orang yang terseksa dengan ketagihan dadah.

Mana taknya, ramai orang yang ingatkan mereka ni berukhwah. Tapi,
mereka cemari jalan ukhwah dengan perbuatan dosa. Pergi wayang
sama-sama rakan sejantina, merempit sama-sama, cerita pasal awek/pakwe
sama-sama. Orang yang cemarkan jalan ukhwah dengan dosa, mereka tak
akan merasai nikmatnya ukhwah!!!


Saya ulang :

"Orang yang cemarkan jalan ukhwah dengan dosa, mereka tak akan merasai nikmatnya ukhwah!"
So, kalau korang nak berukhwah sesama jantina, berukhwahlah dengan
cara islam. Saling tolong-menolong ke arah kebaikan, rapat dan kenal
mengenal, dan lain-lain. Baru korang akan rasa nikmat ukhwah. Bila dah
rasa nikmat ukhwah bersama rakan sejantina, percayalah, korang takkan
teringin nak ikhtilat dan couple. Sebab korang dah dapat rasa
kemanisan dan kebahagiaan dalam berukhwah.



6)   Elakkan dari tengok drama cinta, baca novel cinta, dengar lagu
cinta dan apa-apa berkaitan cinta.


Hakikatnya, apa yang kita lihat, apa yang kita dengar, dan apa yang
kita baca, akan membentuk satu CARA FIKIR lalu akan mengesani hati dan
perbuatan kita! Kalau kita sering melihat benda-benda yang baik,
dengar benda yang baik-baik, dan membaca benda yang baik-baik, maka
cara fikir kita akan baik, dan akan membuahkan perbuatan dan amal yang
baik!

Tapi, kalau buruk? Kalau tengok movie/drama pun pasal cinta, dengar
lagu cinta, baca novel cinta, akhirnya, kita akan rasa cinta dan
ikhtilat tu tak salah, bahkan kita akan rasa malu kalau tak couple dan
malu kalau tak ikhtilat. Apakah semua ini? Tidaaaak!!!

Saya umpamakan benda ni macam SPAN.

"Kalau kita masukkan span dalam air najis, bila kita perah, yang akan
keluar ialah air najis. Kalau kita masukkan span tu dalam air bersih,
bila kita perah, yang keluar juga adalah air bersih..."

Sama macam hati kita. Kalau yang masuk dalam hati kita ialah pasal
cinta, akhirnya ia akan membuahkan perbuatan yang berkaitan dengan
cinta.
Cukup-cukuplah. Bawak bertaubat.



7)   Sibukkan diri dengan dakwah dan tarbiah.


Ini bagi saya sangat penting. Bila kita dah takde kerja nak buat, kita
pun akan buat benda yang takde kerja. Takde kerja nak couple semua tu,
pelik betul. Sebab tu, kita kena sibukkan diri kita dengan amal,
dengan dakwah, dengan tarbiah!! Kalau kita sibuk dengan benda-benda
ni, sampai satu tahap, kita dah takde masa nak fikir pasal
cintan-cintun ni. Percayalah.

Saya ada seorang kawan, satu hari dia masuk kelas, muka dia sedih,
muram dan macam nak nangis. Saya ingat dia sedih sebab putus cinta ke
apa (walaupun dia ni langsung tak bercinta dan amat menjaga ikhtilat).
Saya tanya dia, kenapa dia sedih?

Dia jawab :

"Aku sedih sebab orang yang aku dakwah dah lama tak datang jumpa aku.
Aku takut dia lari dari dakwah aku..."

Pergh. Saya respect gila. Orang yang dah sibuk dengan tarbiah ni,
sampai satu tahap, dia rasa jatuh cinta dengan dakwah dan tarbiah.
Sehingga, dia sanggup korbankan segala-galanya untuk dakwah tarbiah.
Jealous kan?

Contoh paling dekat dengan kita ialah Al-Qassam di Palestin. Yang
mana, ahli Briged Al-Qassam semuanya bawah 30 tahun. Kebanyakannya
sekitar 18 hingga 25. Lihat, mereka sibukkan diri mereka dengan
dakwah, tarbiah dan jihad, sehingga mereka takde masa langsung nak
fikir pasal couple semuanya. Kalau mereka mampu, so, jangan bagi
alasan yang kita tak mampu!

Itulah 7 cara yang saya boleh bagi untuk tinggalkan ikhtilat dan cinta
sebelum nikah. Saya dan kawan-kawan saya dah buat, dan kami berjaya.
Alhamdulillah. Korang bila lagi? Jom!



KESIMPULAN

Saya amat harap agar tips yang saya nyatakan ini berguna. Seperti yang
saya sebut di atas, hendak 1000 daya. Nak syurga, kenalah
bersusah-susah.

Hari ni, ramai yang merungut :

"Aku rasa susah sangat nak khusyuk time solat..Kenapa ye??"

"Time aku baca Quran, aku tak rasa apa-apa..Aku tak tahu kenapa aku
tak rasa manis..."

"Kenapa susah sangat aku nak nangis time doa? Kenapa? Kenapa??"

"Kenapa time aku baca novel, aku seronok. Tapi nak baca buku agama,
sekejap je dah ngantuk. Rasa berat gila bapak..."

Ketahuilah, PUNCA kita tak rasa manis tika beribadah, punca kita susah
nak menangis time berdoa dan ketika bersujud, punca kita rasa beban
dan berat nak mendalami agama, punca kita lemah semangat dalam dakwah
dan tarbiah akhirnya futur, punca kita tak khusyuk dan susah untuk
berdiri lama time solat,
puncanya ialah....

"Kerana kita tak menjaga mata, berikhtilat, bercinta, bercouple...."

Ketahuilah, ini adalah punca diri kita hancur, hancur dan hancur.
Sehingga kita dah tak rasa lagi Allah dan rasul itu cinta yang perlu
kita kejar. Hatta, kita rasa menyampah bila orang ingatkan kita
tentang Allah dan rasul...

Sampai bila kita mahu begini?

Taubat, menangis, dan, berubahlah...

Mungkin, ada orang yang berkata :

"Aku tengok lelaki/perempuan tu tapi tak rasa syahwat pun. Apa salahnya?"

"Aku chat dengan lelaki/perempuan tu saje-saje. Just kawan. Takde rasa
syahwat pun!!"

Ketahuilah, korang telah menipu diri sendiri.

Berkata seorang ulama' :

"Memang pada awal, tak rasa apa-apa, tetapi lama-kelamaan akan timbul
rasa senang, rasa seronok, rasa cinta, dan sikit demi sikit setan akan
menipu dan membodohi kita dengan menyuntik racun-racunnya! And then,
bila racun-racun setan dah start memenuhi hati kita, maka akan
timbullah bayangan dan khayalan tentang kehenseman/kecantikan orang
itu, sehingga hati kita akan rasa susah untuk tepis..."

Ingatlah, kata-kata iblis kepada orang yang bertaqwa :

"Apabila mereka berada dalam kesunyian, aku akan menghancurkan
ketaqwaan mereka dengan racun-racunku!!"

Berhati-hatilah dengan racun syaitan.
Berhati-hatilah dengan tipu daya syaitan.
Berhati-hatilah, kerana telah ramai tertipu, dan akhirnya tenggelam
dan merasakan diri mereka betul serta mempertahankannya...

Wallahu`alam. Moga Allah bagi kita kekuatan!


0 Comments:

Post a Comment


Written at 10:51 PM